הלבנת שיניים – כל השיטות

הלבנת שיניים – כל השיטות

עם הגיל, רובנו הגדול נסבול משינויים כלשהם בצבע השיניים. עם זאת, ניתן למנוע חלק מהתופעה על ידי שמירה על היגיינה דנטלית גבוהה והימנעות ממזונות מסוימים. חשוב מאוד לצחצח את השיניים היטב פעמיים ביום ולהשתמש בחוט או קיסם דנטלי. כמו כן, מומלץ מאוד להגיע לניקוי שיניים אצל השיננית פעמיים בשנה. בנוסף, מזונות כמו קפה ותה, יין אדום ופירות יער מכתימים את השיניים ולכן מומלץ לא לצרוך אותם בכמות גבוהה. לבסוף, עישון סיגריות (וצריכת מוצרי טבק אחרים) מכתימה את שיניים וגורמת לא רק להצהבה אלא להרס של החניכיים ולבעיות דנטליות מרובות. אך מה עושים כאשר השיניים הצהיבו כבר? מהן השיטות להלבנת שיניים?

הלבנת שיניים בבית

ישנן מספר שיטות להלבנת שיניים בבית תוך שימוש במוצרים וחומרים שיש לכולנו במטבח. אנשים רבים חושבים שמכיוון שמדובר במוצרים טבעיים אין כל מניעה להשתמש בהם להלבנת השיניים ואין להם תופעות לוואי. למעשה, ההפך הוא הנכון, למשל:

  • מיץ לימון – החומצה במיץ הלימון יכולה להבהיר חומרים שונים, לא מפתיע שחומצת לימון משמשת בניקיון בשל תכונה זו. הבעיה עם צחצוח השיניים בלימון הוא שהחומצה יכולה לגרום לסדקים מיקרוסקופיים באמייל השן ולהשאיר אותה פגיעה לחדירת חיידקים מזיקים ולעששת.
  • סודה לשתיה – הסודה לשתיה היא חומר מעכל ואברסיבי. צחצוח שיניים עם סודה לשתיה שוחק את האמייל המגן על השיניים. הכתמים אמנם יוסרו במקצת אך הנזק לשן בלתי הפיך.
  • מי מלח – בדיוק כמו הסודה לשתיה, גם מי מלח הם חומר אברסיבי שיכול בהחלט לגרום להרס האמייל.
  • מי חמצן – חומרי הלבנה מקצועיים מכילים לא פעם מי חמצן שביכולתו להשפיע על גוון השיניים. הבעיה כאן היא שימוש לא נכון בחומר שיכול להוביל לפגיעה בחניכיים. התוצאה תהיה מוגבלת מאוד שכן מי חמצן בלבד (חומרי הלבנה מכילים עוד חומרים שתומכים בפעולה של מי החמצן) בריכוז נמוך כל כך לא מאוד יעילים להלבנה אפקטיבית.
  • פחם פעיל – טרנד חדש יחסית, ניתן לרכוש אונליין בזול מלווה בהבטחות לניקוי והלבנת השיניים. הבעיה כאן היא אותה אחת כמו סודה לשתיה ומי מלח – הפחם הוא חומר אברסיבי שפוגע באמייל השן.

מחיר: שקלים בודדים

מחזור שימוש: לא ברור לחלוטין, כנראה שכדי לראות תוצאות כלשהן השימוש צריך להיות קבוע.

יתרונות: זמינות מידית, חומרים שיש לרובנו במטבח

חסרונות: פגיעה באמייל השן והחניכיים, יכולת הלבנה מוטלת בספק או קטנה מאוד.

משחות שיניים להלבנה

משחות שיניים מלבינות קיימות בשוק מה שנים רבות וישנם אנשים שנשבעים שהן הלבינו את שיניהם באופן משמעותי. אך למרבה הצער, למרות שמדובר במוצרים פופולריים יכולת ההלבנה שלהם מוגבלת. המחיר הנמוך יחסית, כמה עשרות שקלים, הופך את משחות השיניים המלבינות להצעה אטרקטיבית מאוד עבור מי שזקוק להלבנה. העניין הוא שמשחות אלו מכילות חומרים מלבינים בריכוז נמוך מאוד כך שהן יכולות להשפיע במקצת על גוון השיניים אך לא לעשות שינוי ניכר. ניתן בהחלט להשתמש במשחות שיניים מלבינות כדי לתמוך בשמירה על שיניים לבנות לאחר הלבנה מקצועית.

מחיר: בין 30 ל-50 ש"ח בממוצע.

מחזור שימוש: פעמיים ביום.

יתרונות: מחיר נמוך, זמינות גבוהה, שימוש פשוט בסביבה ביתית.

חסרונות: יכולת הלבנה מוגבלת מאוד.

רצועות הלבנה וג'ל לשימוש עצמי

ניתן לרכוש ערכות להלבנת שיניים ביתית ברשתות הפארם. הערכות מכילות רצועות בהן חומר מלבין שיש להניח על השיניים, לרוב לחצי שעה עד מספר שעות, לפי הוראות היצרן. כמו כן, ניתן לרכוש ערכות עם ג'ל מלבין וסד. את הג'ל מורחים על הסד ומניחים על השיניים, לפי ההוראות על המוצר. ערכות אלו עולות בין כמה עשרות לכמה מאות שקלים ומכילות לרוב מי חמצן בשיעור של עד 3% וחומרי הלבנה אחרים. השימוש בשיטה זו די פשוט וללא סיכונים כל עוד מקפידים על ההוראות על גבי האריזה. מרבית הערכות האיכותיות יכולות להלבין את השיניים במידה מסוימת לאחר שימוש קבוע. ההלבנה מורגשת אך מכיוון שמדובר בחומרים בריכוז נמוך, ערכות מסוג זה לא ילבינו בצורה אפקטיבית שיניים עם בעיות הצהבה ניכרות וכתמים.

מחיר: 50 ש"ח עד מאות שקלים, משתנה מאוד בין מותג למותג.

מחזור שימוש: אחת לכ-3 עד 4 חודשים יש לחזור על התהליך.

יתרונות: שימוש ביתי, מחיר סביר יחסית לתוצאה

חסרונות: הוצאה ניכרת שכן יש לחזור על התהליך כל כמה חודשים, יכולת הלבנה של עד גוון אחד פחות בגלל ריכוז נמוך של חומר פעיל.

מי פה מלבינים

כמו משחות שיניים מלבינות, ניתן לרכוש גם מי פה מלבינים המכילים חומרים שמשפיעים על גוון השיניים. מי הפה נועדו לשימוש פעמיים ביום למשך דקה בלבד, כלומר כל השימוש הוא לשתי דקות ביום סך הכל. המגע הקצר יחסית של החומר עם השיניים מטיל בספק את יכולת ההלבנה של מי הפה. ניתן להשתמש בהם בבחינת "לא הזיק – לא הועיל" (אם כי המחיר שלהם גבוה יותר ממי פה רגילים).

מחיר: 30 עד 50 ש"ח

מחזור שימוש: פעמיים ביום.

יתרונות: שימוש ביתי.

חסרונות: ספק אם באמת משפיע על גוון השיניים, יקר יותר ממי פה רגילים.

שיננית

ביקור אצל השיננית לניקוי שיניים עוזר להבהיר את מראה השיניים מכיוון שהשיננית מסירה את שכבת הפלאק והאבנית המצטברת על השן. אמנם לא מדובר בהבהרה מכיוון שאין שימוש בחומרים מבהירים אבל רואים תוצאה במרבית המקרים. השיניים נראות נקיות יותר ובריאות יותר. כמובן שמטרת הביקור אצל השיננית הוא לא הבהרה של השיניים, מדובר יותר בתופעת לוואי מבורכת של הטיפול.

מחיר: כמה מאות שקלים.

מחזור שימוש: אחת ל-6 חודשים.

יתרונות: מומלץ לכולם בלי שום קשר לרצון בשיניים לבנות, ביקורים סדירים אצל השיננית שומרים על בריאות השיניים והחניכיים.

חסרונות: לא באמת הלבנה, לא מסיר הצהבה וכתמים משמעותיים.

הלבנת שיניים מקצועית במרפאת שיניים

למי שמחפש לעבור הלבנת שיניים אפקטיבית עם תוצאות מרשימות ומהירות, הלבנה מקצועית במרפאת שיניים היא הפתרון הטוב ביותר. רופאי השיניים מציעים שתי דרכים עיקריות לביצוע הלבנה – שימוש בקשתית והלבנה בעזרת קרן אור.

הלבנה בעזרת קשתית (סד) הלבנה

את הקשתית מייצרים לפי מידות מדויקות שנלקחות במרפאת השיניים. כל קשתית מיוצרת ספציפית עבור המטופל ולכן היא מתיישבת על השיניים בצורה מדויקת מאוד. הרופא מניח על הקשתית ג'ל הלבנה בריכוז המותאם לצורך והתוצאה הרצויה של המטופל (10 עד 35% ריכוז חומר פעיל). את הקשתית יש להניח על השיניים למספר שעות במהלך היום או ללילה לפי הוראות הרופא. התהליך כולו נמשך בין שבוע למספר שבועות, תלוי מאוד בחומרת ההצהבה והכתמים על השיניים. יכולת ההלבנה מרשימה וניתן להגיע לתוצאות נראות לעיין לאחר מספר ימי שימוש בלבד.

מחיר: כ-1000 ש"ח

מחזור שימוש: אחת לשנה עד שלוש שנים.

יתרונות: הלבנה משמעותית מאוד, שימוש ביתי ופשוט

חסרונות: לא מידי, שימוש בקשתית למשך מספר שעות ביום או ללילה עשוי להיות לא נוח עבור אנשים מסוימים.

הלבנת שיניים בקרן אור

בשיטה זו, הרופא מניח חומר הלבנה על השיניים, לאחר מכן השיניים נחשפות למנורה ייעודית שמזרזת את פעולת החומר. הטיפול כולו אורך כשעה (20 דקות חשיפה למנורה והפסקה) עד להגעה לתוצאה הרצויה. אין צורך בהרדמה או הכנות מיוחדות לפני. הלבנה בשיטה זו בטוחה מאוד, מאוד אפקטיבית והכי חשוב – מיידית. המטופל יוצא ממרפאת השיניים עם שיניים נקיות ולבנות. אין תופעות לוואי למעט רגישות קלה לחום או קור שחולפת לאחר מספר שעות ולא יותר מ-24 שעות.

מחיר: למעלה מ-1000 ש"ח

מחזור שימוש: אחת לשנה עד שלוש

יתרונות: הבהרה של פי 5 ויותר מכל שיטה אחרת, תוצאה מידית, טיפול קצר מאוד.

חסרונות: מחיר גבוה יחסית לשיטות אחרות.

עבור מטופלים מסוימים עם בעיות הצהבה חמורות או כתמים קשים על השיניים, הרופא יכול לעשות טיפול משולב. כלומר, גם טיפול בקרן אור וגם המשך טיפול בקשתית בבית

מה היה לנו עד עכשיו?
טרנדים

מאמרים פופולריים אחרונים

אימוץ מינימליזם עם מחסן להשכרה

בעולם עמוס בחומרנות ועודף מוצרים, מושג המינימליזם זכה לפופולריות עצומה. המאמר בוחן כיצד מחסן להשכרה יכול לסייע באימוץ אורח חיים מינימליסטי על ידי מתן פתרון

אדריכליות: חלוצות החדשנות

הפוסט בבלוג בוחן את החדשנות בעולם האדריכלות, תוך התמקדות בנקודות המבט הייחודיות והרעננות שהביאו לתחום נשים אדריכליות. נציין גם את CONCEPTDUE, סטודיו לאדריכלות בוטיק, על